Mire que lle digo don Manoel! Di unha ben coñecida cántiga que “o señor
cura non baila porque ten unha coroa...” ao que responde a freguesía
entusiasmada: “baile señor cura, baile, que deus todo llo perdoa”. Non sei ben
se a meirande parte dos que a cantan saben que unha coroa é, na primeira
acepción do vocábulo do dicionario da RAG[1],
“peza ornamental de forma circular, de
distintos materiais, que se pon arredor da cabeza, xeralmente como sinal de
honra, autoridade ou nobreza” a “Tonsura
circular” […] da “parte superior e
posterior da cabeza do home, de onde sae o pelo en distintas direccións”, e,
por seguir coas definicións aclaratorias, tonsura no uso católico é “un círculo afeitado na coroa que serve para distinguir
aos clérigos dos laicos”. Quer dicir, meu amigo, que a tal coroa do noso
crego non é en modo algún signo da santidade do pater, senón simplemente que, por imperativo do «Ordinibus sacris III» do Catecismo
romano, demostrativo do seu estado sacerdotal, e do seu compromiso de renuncia
ao mundo e as súas vaidades e cousas semellantes; compromiso que o que está en
tal estado de dignidade ten que renovar mensualmente cunha oportuna visita ao
barbeiro.
Algúns escritores católicos afirman sen probas que o poidan acreditar, que tal
costume foi introducida polo apóstolo Pedro, e que ven sendo a representación da
coroa de espiñas que os tonsurados asumen no seu camiño de renunciacións que é o
estado clerical. E digo eu, don Manoel, que tal será para os fillos dos ricos
que toman voluntariamente tal estado, pero non para os fillos dos labregos
probes, ou aínda das mancheas de viúvas dunha e outra caste, tan abondosas nesta
nosa terra de emigración e naufraxios; que a nada renuncian eses fillos, con un
pouco máis de luces que os seus irmáns, ao coller o camiño do seminario que non
sexa a renuncia á fame e á ignorancia.
Dicía un opúsculo fascista que, despois do “Alza-miento” na España republicana as “hordas roxas” tivérona moi fácil con iso de recoñecer ao inimigo:
bastaba con mirarlles a cabeza e xa! “Como
camuflar o oco divino? Como tapar a conexión con Deus?”, preguntábase
desesperado o redactor! Que tal afeitar toda a cabeza?, pregunto eu. Porque
postos a agachar marcas distintivas é bastante máis doado que medre o pelo que
o prepucio! E que me di, don Manoel, da beleza, harmonía e lirismo que ten o de
chamarlle oco divino á tonsura?
Porque para os que falamos en prosa, os prosaicos, o oco divino é cousa mais suxestiva que a coroa dun cura. E se polo
buraco rapado na coroa se establece a conexión
con Deus está claro que os calvos teñen con tan afamado e insigne personaxe
unha conexión 5G!
E mire que lle
digo, don Manoel! Que non andarei eu tan desnortado nesta miña hipótese da
relación existente entre a calidade da conexión e o tamaño da tonsura cando na
tonsura romana ou coronal[2],
a que deixa un círculo de cabelo ao redor da cabeza, durante a Idade Media o
tamaño da tonsura tendeu a aumentar por
graos regulares segundo o rango do suxeito, desde subdiácono a bispo.
Dúas
cousas hai no mundo
Que
eu non podo comprender;
os
curas, o ir ó inferno
e
os médicos, morrer.
[1] Poño o nome da Academia Galega da lingua
en acrónimo para poder facerme a ilusión de que xa chegou a hora na que a R
tradúzase por Republicana.
[2] Esta forma de tonsura, hexemónica en
Italia, o reino franco, Inglaterra e España, é coñecida como a tonsura de San
Pedro xa, segundo a lenda, foi a que levaba o Apóstolo. Outras formas de
tonsura son a celta e a grega. A celta ou de San Xoán, presente nas illas británicas,
difería da romana en que o círculo de cabelo ao redor da cabeza estaba roto,
estando a parte da fronte afeitada; a grega ou de San Pablo, a da Igrexa
ortodoxa, consistiu orixinalmente en afeitarse a fronte enteira.
Un da conexión 5G, xa teño unha mañán divina
ResponderEliminar