Ben llo sei, don
Manoel. A morte dun poeta, de calquera poeta, supón unha perda importante na
irmandade do ben, a extinción silenciosa dun universo enteiro, unha xanela á sensibilidade
que se pecha, unha campá rota que perde a súa voz. Xa nunca máis o veremos
entre nos intentando vender eses pequenos folletos, coleccións de poemas
sinxelos celosamente cicelados coa silenciosa esperanza de que foran lidos por
algunha alma sensible. Todo ese esforzo, as incontables horas de introspección,
de procura incansable da palabra precisa, toda esa a paixón vertida en cada
verso, todo desvanécese con el no esquecemento.
Pero non me faga
moito caso don Manoel. A morte de don Luis me doe máis do normal porque confróntame cunha verdade incómoda: a inmensa
maioría do que facemos, do que pensamos, do que creamos, por moito que alguén coma
vostede se empeñe en gardalas nos seus escritos para as xeracións futuras, non
transcenderá da nosa curta existencia. A inmortalidade don Manoel, é unha
quimera esquiva.
Con todo, talvez
a verdadeira recompensa do artista non resida no que a posteridade coñecerá de el,
senón do acto mesmo de crear, de dar forma a algo que quizais poda vivir brevemente
na experiencia doutro ser humano. Don Luis deixara encargado ao seu caseiro de entregarme
os seus escritos nun fardo atado cunha baraza. De todos eles escollín este
poema en prosa no que mestura humor, fantasía e alento poético. A verdadeira
beleza reside na intensidade do instante, na autenticidade da expresión, aínda
que o seu eco sexa breve e silencioso.
O xograr namorado
Na afastada
cidade de Samarcanda, alí onde as cisternas non se baleiran xamais, e os patos
salvaxes voan en espirais máis rápidas que nos demais lugares, vivía, fai
moito, moito tempo, cando os homes crían en Deus e Deus cría nos homes, un xograr,
un trobador[1].
O xograr do que
vos falo era un mozo fermoso e escintilante, non no seu aspecto exterior no que
non se diferenciaba moito dos demais mozos, senón na súa alma á que soamente os
deuses máis enxebres podían mirar de fronte.
O noso xograr amaba
a unha moza, e amábaa ata o último e máis recóndito recuncho da súa alma. A
moza era a súa musa, a divina inspiración da súa música e a súa poesía. E a
moza amaba ao xograr coa mesma falta de límites.
O trobador
cantaba ao amor que non se acaba, á alegría de vivir e a un mañá repleto de esperanzas,
porque, aínda que carecían de bens materiais, eran felices na abundancia dos demais
bens dos que desfrutaban.
Mais o xograr tiña
unha grande anomalía no seu temperamento: amaba a verdade, e tiña o corazón
quente e as ideas xenerosas. Amaba á moza cunha paixón sen límites pero tamén
amaba á xente do común. E ese amor o levaba a cantar tamén a liberdade, a
igualdade e á irmandade de tódolos homes. Mais aquel canto non gustaba aos
poderosos que o mandaron deter. E foi detido, e levado á cadea, e amarrado á
parede con fortes grillóns.
Na cadea coñeceu
a fame, a inmundicia e o infortunio de moitos coma el. Mais a súa desventura, os
golpes e as aldraxes non foron quen de acalar o seu canto, que voces anónimas
repetían polas calellas de Samarcanda.
O Sultán
enfurecido ordenou que o cargaran de máis cadeas, e o enterraran na mais fonda
das celas do cárcere. Mais o seu canto seguía a soar nas voces do pobo, canto
que o vento da noite collía amorosamente no seu colo e o levaba ata as
habitacións do pazo onde durmía o sultán. Así que este decidiu zorregarlle de
lategazos para que o xograr deixara de cantar, pero canto mais mallaban nel
mais fermoso era o seu canto, máis se alzaba nas voces do pobo, e menos deixaba
ao Sultán durmir no seu leito de cen colchóns de plumas ao que tiñan que subilo
por unha escada de ouro.
Farto xa de pasar
as noites sen pechar o ollo, e convencido de que a aplicación da forza non ía
mellorar ó problema, o Sultán ordenou traer ao xograr á súa presenza.
—
Quen
es ti que non deixas de cantar nin cargado de cadeas, nin quebrado a azoutes? —preguntou
retórico.
—
Son nada
mais que un xograr.
—
E
como sendo xograr, e polo tanto do mundo da farándula, non cantas a gloria das
miña fazañas, do meu poder divino, da miña maxestade?
—
Porque
son un xograr do pobo, e ser xograr do pobo é cantar á verdade.
O Sultán verdeou
de envexa, amarelou de carraxe, chegou ata o gris da tolemia... Pasou por todos
os colores posibles pero sen chegar ao roibo da vergonza, que era o que lle houbera
salvado. Orfo doutra estratexia, seguiu preguntando sen criterio nin
convicción.
— Non es sensato. Deberas cantar a quen te pode pagar, e non ao pobo que non ten nin o mais preciso para vivir.
— O cantar non se paga, se agradece.
—
Non
che fai falla nada? De que vives entón?
—
Vivo
da xenerosidade da xente á que gústalle o meu canto. E non me fai falla nada
para ser feliz.
—
Como
podes dicir que es feliz sen ter nada, se eu teño todo e aínda non son feliz?
—
Tes
todos os bens materiais. Pero che falla o mais importante. O que non poderás
ter namentres non busques no teu interno: o teu verdadeiro ser.
E o Sultán soubo
que o dicía o xograr era certo. E mandouno decapitar. E foi decapitado e a
cabeza que cantara belas cancións chantada riba dunha pica no mais alto do pazo
para que o pobo comprobara en cabeza allea os resultados de levarlle a contra
ao seu Sultán, e o seu cadáver abandonado para alimentar ás hienas, os voitres,
e toda esa bichería que fai da calaza a súa mantenza.
Pero ningún
animal comeu o seu corpo. E as flores pecharon os seus cálices para non dar o
seu perfume ao asasino. E os paxaros das gaiolas do pazo trocaron o seu canto
por queixumes. O ouro das alfaias converteuse en chumbo, e o viño en vinagre nas
adegas do Sultán y a peste e a miseria tomaron pousada no seu pazo.
E a muller que el
amaba, e que lle amaba a el, chorou e chorou polo xograr ata que os seus ollos
se secaron e o seu corazón se rompeu coma un boneco mecánico ao que dáselle
demasiada corda. E morreu. E o Sultán que o soubo derramou cinzas riba da súa
testa, e xemeu:
—
En
verdade vos digo que este xograr era un home xusto!
E mandou a
procurar ao seu mago mais sabido para que rescatara ao xograr das poutas da
morte. O mago encargou as hienas que lle trouxeran o corpo, e os voitres a
cabeza da pica onde estaba chantada. A os paxaros encargoulle que o encheran de
novo cantos e ós árbores que encheran ás súas veas con novo vizo. Finalmente
ordenou ao sol que saíra de detrás das negras nubes tras das que se agochara e
enchera o corpo de calor, e finalmente ordenou ao vento que enchera os pulmóns do
xograr de aire.
O xograr espertou
e un novo canto xurdiu coma un manancial dos seus beizos. E todo o pobo de
Samarcanda achegouse para escoitar o seu canto. E o xograr mirou a multitude e
sentiu unha grande ausencia.
—
Onde
esta a miña namorada? Onde está que non sinto a súa presenza?
E todos calaron e
os seus ollos, incapaces de aturar a angustia do xograr, furaron a terra.
—
Morta?
– preguntou o xograr nun bramido.
—
Si –
asentiu o mago que o trouxera de novo á vida
Unha nube negra
de tristura abateuse riba da cabeza do xograr e a súa ledicia derrubouse coma
un castelo de area. E a dor converteuse en ira e increpou duramente ao sabio
que o fixera volver.
—
Para
que quero vivir se ela está morta?
—
Ela
non está morta. Algo debín de facer mal, cando non a sentes bulir dentro de ti!
E o xograr, parou
de berrar, aínda parou un intre de alentar. Quedou quedo, a espreita, sen
respirar, co pulso baténdolle fortemente nas tempas,...e a sentiu, a sentiu!
Estaba aló no mais fondo do seu renacido ser como un fureliño, coma unha faísca
que devece por ser cacharela.
Entón o xograr
cantou mais e mellor e nunca porque agora cantaba ao Amor inmortal, ao amor que
vai moito mais aló da morte dos corpos.
FIN
[1]
En sentido estricto un xograr era un artista polifacético,
capaz de tocar instrumentos, cantar, contar historias ou lendas, recitar
poemas, remedar, realizar acrobacias, amais doutros xogos, que non tiñan por que
ser da súa autoría, mentres que un trobador era un poeta lírico e compositor
das súas propias pezas, un creador.
El buen tiempo pasado queda dentro de nosotros, como nosotros quedaremos en algún rincón del espacio-tiempo
ResponderEliminarNon é mal tema para unha conversa na taberna!
ResponderEliminar