Mire que lle digo, don Manoel! Vaia unha regueifa interesante a que acaba de perderse por chegar a deshoras! Facía tempo que non tiñamos connosco ao Inocencio, e hoxe despachouse a gusto con don Antonio a conta das guerras, e de quen vive delas!
Que non sabe de que
Inocencio lle falo, don Manoel? De Inocencio de Pedornes, aquel tratante de équidos
que sostiña a fermosa teoría de que o mellor do que somos ven da nosa nai!
Teoría que —segundo dicía—, confirmaba a bioloxía, porque o resultado do cruce dun
burro cunha egua era unha mula, e o dun cabalo cunha burra un burreño, un
animal máis pequeno, máis débil e máis parvo que unha mula.
Pois verá como
foi o conto, don Manoel. Andaba eu comentando co fillo da señora Carme a
noticia do «faro»[1]
dos moitos cartos —10.471 millóns de euros, se temos que crer aos papeis— que o goberno español pensa gastar en armas,
e a miña incredulidade en que tal cousa puidera facerse sen “meter a man no
peto dos cidadáns nin facer recortes no gasto social”, cando o de Pedornes
entrou pola porta con fame de polémica e sede de desavinza.
—
Canto
bo por esta freguesía, don Paio, don Antonio!
—
Benvido
sexa a ela don Inocencio! Unha cunca de treixadura?
—
Veña
logo! E veña ben acompañado dunha tapa deses callos con garavanzos que están a
chamar por min!
Calmada xa a sede
e aplacado o primeiro afán mastigatorio, o de Pedornes interesouse polo motivo
da nosa disputa.
—
Don
Paio, que nunca está de acordo coa acción de goberno e desconfía de que os
cartos que a Unión Europea nos manda gastar en Defensa, non saian dos petos dos
traballadores. —argumenta don Antonio, arrimando o relato á súa sardiña.
—
Non
tal! —aclaro eu— Saia da partida concreta que saia, dun modo ou doutro, pagar
pagarémolos nos.
—
Diga
que si, don Paio! Que o problema non é tanto se hai ou non cartos para pagar os
caprichos dos militares senón se vai a ser mais o gasto que o proveito.
—
Creo
que está bastante claro de que peto vai saír o gasto, e a que faldriqueira vai
ir a parar o proveito, don Inocencio!
—
Outro
can máis na merenda! Non chegaba cun pacifista e pariu a avoa! — Alzou a voz
Antonio con bastante pouca educación— Vos quedade nesta taberna batendo o papo
que xa virán outros a batervos no lombo por non estar preparados para a
disuasión e a defensa dos intereses nacionais!
Xa sabe don
Manoel que para os do “Si vis pacem, para bellum” o pacifismo é cousa de
inxenuos e irresponsables, unha actitude moi cómoda e fácil de manter en
sociedades que xa están protexidas por forzas militares, que debilita a
capacidade dunha nación para defenderse e disuadir a posibles adversarios, e
que un enfoque puramente pacifista é impracticable nun mundo onde existen
constantes ameazas e agresións.
—
Pacifista
non sei eu se lle son, que entre as miñas bestas ningunha hai dese carácter.
Pacíficas si que as teño! Pero non se equivoque con elas don Antonio, que se as
leva por mal camiño non debe de estrañarse que se vexan obrigadas a recorrer á
violencia! Aínda que non sexa esta a súa natureza nin o seu desexo.
Eu rin para o meu
chaleco, coa atinada contestación do de Pedornes. Unha persoa pacífica é aquela
que tende a evitar a violencia e os conflitos na súa vida diaria; un individuo
de comportamento tranquilo, sosegado, e non agresivo, que está sempre por
buscar solucións de consenso aos desacordos. Ser pacífico é unha disposición
persoal, unha maneira de ser, mentres que o pacifismo é unha filosofía
específica sobre a guerra e a paz a nivel político. Desde unha perspectiva
pacifista o militarismo considérase perigoso, custoso e pola súa natureza
propenso a xerar violencia e sufrimento. Para o pacifismo a procura da paz a
través de medios militares é unha contradición, e que a verdadeira seguridade
lógrase a través da cooperación, a xustiza social e a resolución non violenta
de conflitos.
—
Pero
hai que cumprir con Europa, gústenos ou non! Sen esquecer que o gasto en
Defensa creará emprego de calidade!
—
Será
en soldados, porque as armas acabarémolas mercando aos americanos; ou, o que é
moito peor, aos sionistas! —apunto eu.
—
Xa
estamos coa cantilena de sempre! Que será mellor mercarlles as armas aos rusos
que aos ianquis? —quéixase Antonio.
—
Non
dixen tal cousa; creo que non paga a pena comprar nin a uns nin a outros xoguetes
se se fan vellos antes de ser utilizados.
Xa sabe, don
Manoel! Os carros de combate, antigos reis da guerra nas rúas, son destruídos
masivamente por minas, mísiles e drones kamikaze. Os avións, outrora donos dos
ceos, sucumben ao ataque de drones de xoguete de baixo custo. Todo ese o
material de alta tecnoloxía que compramos, con repostos para varios anos, non
serve para nada fronte ao enxeño do pobo empeñado en defenderse.
—
Estes
seguro que non se farán vellos! O presidente dos Estados Unidos xa advertiu aos
membros da OTAN de que, se non destinan os recursos comprometidos á súa propia
defensa, o seu país non lles defenderá!
—
E de
que ten que defendernos o presidente dos Estados Unidos?
—
Dunha
invasión rusa, por suposto!
—
Co
presidente que teñen os Estados Unidos me parece moito máis probable de que
tivéramos que defendernos dunha invasión americana!
A todo isto observo
que o Inocencio, cabeza baixa e ollos mergullados na cunca de treixadura, vai
tempo que non intervén no debate, como se o seu espírito estivera moi lonxe da
taberna.
—
E
logo, don Inocencio! Moi calado o vexo...—dígolle con agarimo.
—
Ten
razón don Paio! A compañía me saberá desculpar pero isto das guerras meteu o
vento nas velas dos meus pensamentos e levoume co máis pequeno dos meus fillos
ata as terras de Bosnia, onde estivo de voluntario coa misión de paz dos
"cascos azuis".
—
Pois
non tiña nin idea don Inocencio! —interveu o Antonio— E como se lle deu por tal
cousa?
—
Que
seu eu? Fartaríase da terra, do traballo coas bestas, ou do vento!
—
Ou
dos desaires dalgunha moza...
—
Pode
ser! A cuestión é que en 1993 o meu fillo, cun amigo un pouco toleirán que
andaba de «aloitador» nas rapas da contorna, pediron marchar voluntarios a Bosnia
cunha “Bandeira” da Lexión.
—
E que
hai que recoñecer que a Lexión se sabe vender ben!
—
Non
digo que non; pero só a quen lles emocione esas simplezas de “A miña divisa
non coñece o medo,/o meu destino tan só é sufrir,/a miña Bandeira loitar con afouteza/
ata conseguir vencer ou morrer.
—
Vaites,
vaites don Paio! Que non sabía eu que memorizara o himno da Lexión...
—
Cómpre
coñecer ao inimigo e as súas estratexias, don Antonio! E se quere ata lle podo
cantar algunha estrofa daquela cántiga que tanto lle gustaba ao Millán Astray!
—
Non
será a do noivo da morte?
—
Será!
Son un home a quen a sorte/ feriu con gadoupa de fera;/ son un noivo da
morte/ que vai unirse en lazo forte/ con tal leal compañeira.
—
Non
cante tales cousas don Paio, que teño para min que cousas como as que canta son
as que levaron ao meu fillo a Mostar!
—
Tes
toda a razón Inocencio, e pídoche perdón. Pero teño para min que estabas a
piques que contarnos algo do teu fillo.
Inocencio
de Pedornes conta o do seu fillo en Bosnia.
Hoxe poucos mozos
lembran de que ata o 31 de decembro de 2001 o servizo militar era obrigatorio
en España. O meu fillo Rafael foi sorteado en 1992 e tocoulle Canarias, non
coma a nos un Centro de Instrución de Recrutas, cando a mili no exército de
terra era de dezaoito meses, senón directamente ao rexemento e para un período
de nove meses. Daquela eu pensaba que o destino non lle fixera moita ilusión,
porque ao estar tan lonxe, tiña poucas posibilidades de poder vir a casa de
permiso, pero á súa nai, que é moito máis lista ca min, si que lle fixera moito
máis graza, porque atopara unha estupenda escusa para ir visitar as illas Canarias
con motivo da xura de bandeira do rapaz.
Non sei como
serían de longos o par de meses de instrución para o noso fillo, pero para nós
pasaron nun amén, e en menos tempo do que se tarda en contalo, tocaba xa coller
o avión para Fuerteventura, para asistir á xura no cuartel do Terzo da Lexión en
Puerto del Rosario, no que sería o noso primeiro voo!
Debo recoñecer que
íamos bastante nerviosos con todos os trámites, e que a miña muller pasouno
bastante mal no engalaxe, pero aos dez minutos xa estabamos a pedir un “benxamín”
de champaña para celebralo. Non lle vou a levar a contraria, don Paio: eu tamén
pasei bastante medo nese intre e ao aterrar no aeroporto que chaman de El Matorral, a uns
cinco quilómetros do noso destino.
Na terminal
coincidimos con outra parella que, como nós, viñeran desde Vigo a asistir ao
acto da xura do seu fillo. Ou máis ben en palabras do home “para pasar a lúa de
mel que non puidera darlle á miña muller cando era o seu momento, que a xura do
trapo aquel —con galiña ou sen ela— traíalla ao pairo”. “Pois coma nos” —pensei
eu para min.
O que é ser de
cidade, don Paio! Eles xa tiñan todo organizado; os plans e os horarios feitos...;
ata o taxi que os levaría ao hotel!
—
Véñanse
connosco que hai espazo dabondo no taxi—díxonos con tal entusiasmo que non nos
puidemos negar—. Mañá vémonos ao almorzo, pero por se por algunha circunstancia
que nos é de detallar, non coincidimos no comedor, non vemos ás dez e media na
entrada do hotel—. Despedíndose de nós cunha cotenada de complicidade nas
costelas— E agora, cada rato ao seu burato, que haberá moito que arranxar.
Escuso dicirlle,
don Paio, que todo o tempo foi pouco para recuperar todo o traballo atrasado
que tiñamos despois de tantos anos de matrimonio; pero ás dez e cuarto nos estabamos
como cravos na porta do hotel.
—
Deuvos
tempo almorzar?—Pregunta noso guía nesta aventura insular— A nós tampouco. Imos
ao comedor para tomar algo, que o taxista é amigo e sabe onde buscarme.
A nosa intención
era que unha vez terminado o desfile da xura ir comer co noso fillo. Pero
Rafael tiña algo que contarnos: o seu destino non fora, como nos dixera, una
unidade de servicios de acuartelamento —unha USAC, dixera el— senón unha Bandeira da Lexión
á que se presentara voluntario. E que non tiña ningún día de permiso para poder
ir a casa; nin para estar con nos máis alá dun par de horas! A nova
colleunos por sorpresa, e nun primeiro momento preocupounos o da Lexión, especialmente
a súa nai, aínda que ignorabamos todo o resto que xa tiña decidido. Debo
recoñecer que se a min o enfado pasóuseme rápido o da miña muller foi visto e
non visto. Axiña soubo apreciar as vantaxes de quedarnos sos e poder facer
libremente todo o que soñaramos; e sen a presenza do fillo retomar sen ataduras
o longamente soñado papel de recén casada.
Desculpe, don
Paio, se aquí corro un púdico veo sobre as nosas andanzas aqueles felices días
ata que chegou a hora de despedirnos de Rafael e volver a casa. Que se notamos
algo raro na súa actitude? Pois o certo é que non, pero tampouco tiña eu ollos
para ver moitas outras cousas a parte do rostro cheo de luz da miña muller, ao
que as vacacións lle habían borrado centos de engurras e sacado uns cuantos
anos de encima.
O noso fillo Rafael
non foi nunca de escribir moito. Por exemplo, da súa etapa no CIR temos dúas
cartas. Dúas cartas de resposta ás moitas que lle mandou a súa nai neses tres
meses. Por iso tampouco nos estrañou moito a ausencia de respostas ás cartas
que ela continuaba mandándolle á dirección do cuartel, confiada en que o
exército as re dirixiría ao seu destino actual, que supoñiamos nas illas.
Eu, ben o sabe,
don Paio, non son home de letras nin de ver moito a televisión, pero naqueles
anos noventa era difícil non ter unha idea clara do horror que estaba a vivir a
poboación de Iugoslavia, con aquelas matanzas indiscriminadas entre antigos veciños,
familiares e amigos, ao que os xornais deron en chamar “limpezas étnicas” ou
relixiosas. E no medio desas noticias de destrución e morte, recibimos a
chamada de teléfono do noso fillo.
—
Chámovos
desde Jablanica, en Bosnia, para dicirvos que, se vedes pola tele que atacaron
a unha patrulla da Lexión, non vos preocupedes, que estamos todos ben. —dime
case sen deixarnos respirar.
—
Pero
fillo, ¿como sendo soldado «de quinta» te mandan a Bosnia?
—
Porque,
xa sabe coma son, meu pai. Recorda ao meu amigo dos «curros» Firuco o «aloitador»?
Pois el apuntouse á aventura, e eu seguindo os seus consellos decidín que “un
bo amigo, no ben e no mal está contigo”!
—
Ben
está, mentres non poñas a túa vida en perigo, que tamén “cabalo corredor,
home rifante, vaso de vidro e cántara de viño, sempre están en perigo”
Explicoume entón
que o seu terzo, o “Juan de Austria” 3º da Lexión, e o "Alejandro
Farnesio", o 4º terzo[2],
uníranse ao resto de forzas das Nacións Unidas, para “crear as condicións de
paz e seguridade necesarias para a negociación dun acordo xeral á crise
iugoslava, etc. etc. O traballo encargado consistía en participar na escolta de
convois de axuda humanitaria, a distribución de alimentos e medicinas, e a
evacuación de civís feridos ou en perigo. Contoume tamén que a misión da forza
de paz víase constantemente limitada na súa capacidade para previr atrocidades
e garantir a paz debido á falta de cooperación, e a miúdo a manifesta mala
vontade, por parte dos combatentes das partes en conflito.
O continxente
español en concreto, se despregara na rexión de Mostar e Medjugorje, nunha zona
de alta tensión entre as comunidades croata e bosníaca. E xa se sabe: meterse
no medio de dous que pelexan usando soamente ás palabras ten consecuencias. Aínda
que todo o que pretendas sexa levar axuda humanitaria ós dous bandos por igual.
Resultaba moi difícil de entender que os mesmos aos que axudaras onte te
tirotearan hoxe porque ías facer o mesmo, levar axuda humanitaria, ao que eles
consideraban o seu inimigo.
Dicía Rafael que a
falta de recursos e tropas, e de forma especial a falta de cooperación das
partes en conflito, limitaba a súa capacidade para previr atrocidades e
protexer á poboación civil. No seu caso
o mover o persoal e subministracións a través dun territorio en guerra cos
envellecidos BMR-600, que tiñan unha blindaxe moi lixeira, tan lixeira que só
servía de protección contra os proxectís dos fusís de asalto, era
extremadamente difícil e perigoso. Porque constantemente sufrían ataques por
parte dos tiradores musulmáns cando levabamos axuda aos ortodoxos, e dos
ortodoxos cando a axuda era para os musulmáns.
E agora, cántaro
que moitas veces vai á fonte ou deixa no camiño a asa ou a fronte, pasou o
que tiña que pasar: o tenente Arturo
Muñoz, ao mando da 2ª Sección da Compañía “Alba” do IV Terzo "Alejandro
Farnesio", caeu gravemente ferido cumprindo unha misión humanitaria. Segundo
lle contaron a Rafael uns que eran amigos dos que ían nesa misión, a 2ª Sección
desa compañía tiña a misión de levar plasma sanguíneo desde a base de
Medjugorje aos hospitais de Mostar, onde se acaba de abrir unha fronte de
combate de especial ferocidade. O camiño polo Neretva, ao que chaman con razón
“o roteiro da morte”, foi nesta volta un camiño tranquilo ata chegar ao
hospital croata, onde descargaran a metade do plasma sanguíneo e os
medicamentos. Tocaba despois coller camiño ata o hospital musulmán, onde tiñan
que descargar a outra metade. Chegados a este hospital, mentres están a
descargar o material, o tenente Muñoz observa que hai un civil ferido laiándose
preto de onde eles están, e decide rescatalo. Como o camiño está impracticable
para o blindado, o tenente decide ir el a buscalo a pé aproveitando un momento
en que parece que o fogo de fusilería amainou. Coa mala sorte que cando volve
ao vehículo co civil alcánzalles aos dous unha granada de morteiro, deixándoo
malferido. O fogo aumenta e agora hai que saír a buscar a dous feridos en lugar
de un. Ninguén pensa na posibilidade de que algún dos que saian a buscar ao
tenente pode ser que non volva vivo ao agocho do blindado, “a Lexión no deixa
atrás nin aos cadáveres!”. Por sorte o rescate pódese realizar sen máis incidentes,
e os médicos musulmáns do propio hospital onde levaran o sangue e as medicinas,
fanlle a primeira cura de urxencia que lle permitirá chegar ata a base de Medjugorje, desde onde será evacuado para morrer no
Hospital Gómez Ulla de Madrid.
—
Pero,
ti non estabas alí, verdade fillo?
—
Non
miña nai, estea vostede tranquila. A min non se me ocorreu saír do blindado!
Calquera de nós sabe ben que abandonar a protección do vehículo comporta un
risco extremo.
Nos conta despois
que cando a noticia chega aos campamentos unha labarada de indignación percorre
a tropa, xunto cunha profunda dor e a admiración polo seu valor. A práctica
totalidade da tropa sinala que a acción de apearse do seu vehículo para
rescatar a un civil ferido baixo fogo inimigo foi, sen dúbida, un acto de gran
valor e humanidade, moi acaído ao espírito da Lexión. Entón alguén con
capacidade para poñer estas cousas por escrito suxire enviar unha carta á súa
viúva sinalando a xenerosidade dun heroe, dun lexionario que entregou a vida
tentando axudar a outro ser humano nunha situación de extremo perigo. E así o
fai, e o firmamos todos. É un intre de orgullo lexionario!
Aos poucos días
un rumor comeza a propagarse polos campamentos. Hai noticias de que, a nivel
interno dos mandos, está en marcha unha avaliación do comportamento do tenente
Muñoz. Segundo estas voces está a debaterse se a acción do tenente Muñoz, aínda
que nobre, axustábase ao protocolo de seguridade. Dito en linguaxe cotiá se o
tenente excedeuse nas súas funcións, ao poñer o impulso de axudar a civís en
perigo por encima da seguridade das súas tropas, e do cumprimento da misión
principal.
—
E foi
nese momento cando todo rebentou dentro de min, e sentín a necesidade de
chamarlles.
—
Fixeches
ben, fixeches ben! E cando volves a casa fillo?
—
Ata o
de agora estaba certo que a Lexión era a miña casa, a miña vida e o meu futuro.
Rafael calou e
por un intre tememos que a conexión se perdera.
—
Fillo!
Estás aí? Estás ben?
—
Non
tema miña nai! En canto acábese o meu período de enganche volverei ás miñas
raíces. Moito máis sabio e cheo de experiencias e moito máis preto de vostedes
do que estiven nunca.
Rafael volveu,
tal como adiantara, moito máis sabio despois de ter sentido nas súas carnes as
realidades dun conflito armado, e as mentiras coas que os señores da guerra
disfrazan os seus intereses comerciais para facer asasinos desapiadados das
persoas normais, e que os cartos pesan máis que as boas intencións na loita por
deter as torturas, abusos e asasinatos.
—
E que
conclusión saca vostede diso.
—
Eu
ningunha. Que fillos de pais coma nos morreron, e que o meu fillo volveu. Nunca
volveu a ser o mesmo pero para mellor, porque nunca volveu a pensar que facer a
guerra pague a pena.
E, mire que lle
digo, don Manoel! Dou por suposto que o conflito dos Balcáns é moito máis
complicado que un enfrontamento en razón de etnias ou de relixións. A relixión,
ortodoxa para os serbios, católica para os croatas e musulmá para os bosnios,
foi instrumentalizada como un elemento excluínte, como unha forza capaz de
destruír o fráxil entendemento entre os territorios dun estado socialista e
independente e líder dos países non aliñados como Iugoslavia. Tras a morte de
Tito tanto os Estados Unidos como Alemaña viron chegado a súa oportunidade de
rachar o equilibrio de poder existente, e promocionar as súas axendas políticas
e económicas mediante o enfrontamento nacionalista, relixioso e étnico. Aínda
que a tráxica desintegración de Iugoslavia foi tamén o resultado de dinámicas
internas, a actuación destes actores externos foi sen dúbida o desencadéante
principal.
Dei un longo
grolo á miña cunca de treixadura mentres intentaba poñer en orde os meus
pensamentos.
—
Sabe
don Paio? Seguín con atención todo o que hoxe me contou. E foi do meu agrado,
abofé! Pero non lle dou atopado a relación co tema da discusión, a utilidade de
incrementar o gasto en armamento
—
Pois,
que quere que lle diga don Manoel! O certo é que eu tampouco!
O
soldado, vaise, vaise,
vaise,
lévano á guerra,
Quen sabe
si volverá vivo
ou san para súa aldea.
Cale,
miña nai, non chore
si da
guerra volvo negro;
miña nai, eso que importa,
non morrin e sano quedo
[1]
Ben sabido é que,
en Bouzas e bisbarras estremeiras, un «faro» non é necesariamente o periódico
que leva tal nome na súa cabeceira.
[2]
(Si, don Paio. A mí
también me sorprendió mucho que hubiera en la Legión cuatro tercios, no una
Legión sino una coma treinta y tres, pero parece ser que lo de Tercio es más
una reivindicación histórica y simbólica de Millán Astray, un homenaje a la
gloria y el espíritu de aquellos legendarios "Tercios Viejos" de
Flandes, más que una referencia directa a una división en tres partes.)
Ningún comentario:
Publicar un comentario