Mire que lle
digo, don Manoel! Non. Que eu saiba ao Tiniño
nunca lle cadrou pasar polas terras de Ordes cando andaba de cacho para testo, de cribo para cabazo, por mor do famoso caderniño
onde o gaiteiro Marcial gardaba o
misterio dos seus roteiros. Ou, cando menos, nada notable ocorrera por aquelas
fermosas terras que chaman de Trastámara,
ou sexa de máis aló do río Tambre, que
dera motivo a unha das súas parrafeadas.
Pero se do que
anda vostede á procura é dunha narración, incidente, peripecia ou sucedido ben
podo relatarlle a que o señor Arghimiro,
un dos parroquiáns habituais da taberna do Mincha
que era desas terras, de Frades para ser máis concretos, gustaba de contar a
todo canto láparo viña mollar a palleta no viño de Monterrei co que a Sefa agasallaba aos clientes que
consideraba que podían ter un longo percorrido como tales.
Contaba o Arghimiro que un día de inverno, de camiño á feira de Ordes por ver de
mercar un xato, á altura de Barbeiros tivo un mal encontro, non sabía se con
trasnos ou pantasmas, que houbo de custarlle a vida, aínda que, por sorte, todo
quedou en susto, abraio e estrañeza. Teño que explicar que o Arghimiro era daqueles homes aos que
chamaban os xans, persoas que tiñan o
natural de ver as pantasmas coma se foran xente viva, condición á que se
chegaba, se temos que crer as nosas avoas, por mor dun credo mal rezado polo
padriño no seu bautismo, ou aínda por unha unción cos óleos equivocados, na citada
cerimonia.
O día en cuestión,
o Arghimiro saíra de Frades
moi cedo, por mor de ser o primeiro en chegar á feira e botarlle comodamente a vista
enriba ao gando, que xa se sabe que de
xato verás qué boi terás. O que ao saír da casa fora ameaza de chuvia
volveuse realidade cando aínda o sol non se elevara no horizonte, e un pouco
mais de camiño adiante, cando xa faltaba pouco para chegar a Ordes, comezou a
chover a cachón e o que fora chuvieira volveuse arroiada. A auga baixaba polos
camiños en enxurrada e o río Samo ía
tan crecido na ponte do Cruceiro que case
que non se podía cruzar a pé enxoito. Mollado coma un pito e con mais auga nos
zocos que lama nos camiños ao chegares ao Fondo
de Aldea pareceulle albiscar que na capela de Santa María de Barbeiros había luz, e matinou que sería un bo lugar
onde se resgardar do dioivo. Achegouse á igrexa e comprobou que a porta estaba aberta
e que había moitos cirios acesos como se foran a misar. Caladiño coma un furelo
Arghimiro achegouse ao altar e
procurou un banco onde sentar, un pouco por descansar e outro pouco por secar
os pés e a roupa. O moito madrugar, a canseira do camiño andado e o calorciño
das moitas candeas acesas fixeron que en pouco tempo entrara nun estado de sopor
pouco distinguible do soño. De súpeto un ruído como de madeiras batendo acompañado
por uns xemidos e queixas que semellaban vir dalgún lugar moi preto dos infernos
tirárono bruscamente deste adormecemento.
- As ánimas do purgatorio que me veñen buscar - dixo para si, e un calafrío correulle as costas de norte a sur, da caluga ao cu.
- As ánimas do purgatorio que me veñen buscar - dixo para si, e un calafrío correulle as costas de norte a sur, da caluga ao cu.
Do susto, o Arghimiro
caeu do banco abaixo; deu un pincho no aire, recadou as súas pertenzas, que
tampouco era cousa de deixalas por unha pantasma mais o menos, e coa mesma botou
a correr como un foguete para liscar daquel lugar, pero coas présas equivocou o
rumbo o que lle fixo tropezar cos candeeiros tirando
por terra os brandóns do altar e todo canto cirio se cruzara no seu camiño, correndo
a máis non dar como quen leva o demo detrás. Tan axiña como saíu para fóra, as
portas cerráronse de golpe sen que ninguén as tocara, o que foi un motivo máis
para saír como un foguete sen mirar atrás, chegando á feira de Ordes en menos
tempo que se viñera voando.
Tal foi o abraio
que o incidente lle meteu no corpo que esqueceu
o xato e o trato e soamente foi quen de baleirar un par de netos de viño no
Orellas sen dar nin chío nin trabar conversa con ningún dos fregueses que tan afamada parroquia ten.
Como a compra do xato
seguía estando pendente non tivo outra que volver a Ordes a semana seguinte,
aínda que desta colleu polo Pedrouzo,
un camiño que lle afastaba da capela de Santa
María de Barbeiros, na que tivera tan mala experiencia. Desta tivo sorte.
Nin choveu nin tivo mal encontro e o camiño ata a feira fíxoselle curto de máis. Mercou
un bo xato e ata tivo tempo de botar un ollo ás anchuras de vacas e bois,
cuartos traseiros nas vacas e dianteiros nos bois, que xa se sabe que a vaca, vela ir; e o boi, velo vir.
Desta volta o viño do Orellas sóubolle a malvasía. Atopou alí
algúns vellos coñecidos; ao Venancio,
que era de Cerceda, da parroquia das Encrobas, que anos despois espoliaría a
mina de Barrié coa complicidade do goberno de Franco; ao Cholo que viña de lonxe: de Marrozos máis aló de Compostela; ao Miguel que era, como el de Frades, e o Zalo do propio Ordes.
-
Caga
boi na fonte! – dixo o Zalo – A que
non sabedes o de Santa María de Barbeiros?
-
E
logo? – contestou o Arghimiro ao que
a camisa non lle chegaba ao peito – Que foi iso de Santa María de Barbeiros?
-
Pois
que a pouco arde toda a igrexa. Menos mal que o Evaristo mirou o lume e avisou a xente antes de que a cousa fora a
mais. Pero non sabedes o mellor!
-
O
mellor? Que foi o mellor? – atreveuse a preguntar Arghimiro, máis incómodo que tres nun zapato.
-
O mellor foron os
dous que atoparon na porta da igrexa ollando para o lume ben achegadiños, en coiros, como a súa nai os trouxo ao mundo: a Maruxa dos Baltaras e o Señor Cura!
E mire que lle
digo, don Manoel! Que nin credos mal rezados nin óleos equivocados! Nin
pantasmas nin ánimas do purgatorio! Nin Xan
nin Perillán! As cousas, teñen tendencia a ter explicacións sinxelas, e se
temos un home novo casto por imperativo categórico e unha muller pracenteira
non hai que “multiplicar os entes sen necesidade”. Ou como diría Guillerme de Ockham: entia
non sunt multiplicanda praeter necessitatem.
Río
Samo, río Samo,
ben
se ve que es da montaña;
feo
fillo das brétemas,
e das uces desleigadas.
Ningún comentario:
Publicar un comentario