luns, 13 de xullo de 2020

Quen ben facer tenta precisa boa ferramenta.



Mire que lle digo don Manoel! Nin tanto acá nin tanto alá! Que non somos hoxe moito mellores simplemente polo feito de chamar discapacitados aos que teñen algunha eiva, algunha función básica limitada ou anulada. Especialmente se seguimos a pensar que os diferentes son menos humanos, menos válidos, se seguimos a actuar como se foran seres inútiles e inservibles e unha carga para a sociedade. Certo é que xa non estrangulamos aos neonatos mal formados, nin afogamos aos nenos débiles ou anormais, pero seguimos a clasificar á xente polo seu aspecto e a considerar repulsivos aos que son distintos a nos. Eses son para min, don Manoel, os peores discapacitados: os que eu chamo discapacitados morais.

Os discapacitados morais son xente que carece de toda ética, de toda consideración e respecto polos demais. Moitos deles, en nome dunha pretendida boa educación, evitarán chamar subnormal, atrasado ou mongólico aos que eles consideran deficientes. Pero para o seus internos seguiran a consideralos anormais, sen pararse a pensar que iso que chaman normalidade non existe; que a normalidade non é máis que unha construción mental; que a humanidade no seu conxunto é unha paisaxe heteroxénea de homes e mulleres, de novos e vellos, de sans e enfermos, de razas distintas, orientacións sexuais distintas e particularidades físicas distintas; unha humanidade de dereitos iguais e necesidades desiguais.

Un destes discapacitados morais do que lle falo, era o Fernando, home feito ao que con aquela teima tan propia de Bouzas de poñer alcumes chamabamos, máis por mal nome que por adeallo, o Cabesaghrande. Fernando era, a máis de cliente habitual da taberna do Mincha, un pailán sabichón daqueles que falan de calquera cousa ou de calquera tema, convencido de que sabe e entende de todo, e que non calan nin debaixo da auga. O Cabesaghrande traballaba na carpintería da rúa Alfolíes, esa que hoxe é un restaurante, e entre os seus costumes máis noxentos tiña o de facer escarnio do Moncho, un rapaz co síndrome de Down, ao que emprega como branco das súas mofas. Nun alarde de enxeño, imitaba a pronuncia do rapaz transformando o seu nome de Moncho en “Mongo”, nun ridículo intento de facer un xogo de palabras coa denominación que John Lagdon Down deulle aos que tiñan esta alteración xenética, por mor da semellanza que o rostro dos afectados polo síndrome, tiña coas persoas deste grupo étnico. [1]

Eu, don Manoel, tiña por este rapaz un grande afecto, e sincero aprecio. Fillo de solteira, a súa nai sempre estivo máis atenta en engaiolar a un home que fixera por ela, que en ocuparse da educación e mantenza do rapaz, que saíu adiante case que de milagre! Pero de milagre laico, obra da solidariedade dos probes, que caridade daqueles que a levan como bandeira non houbo! Ben sabe don Manoel que a igrexa non axuda aos fillos do pecado!

E nesta axuda ao Moncho, para maledicencia dalgúns que dicían que algo habería para tanta largueza, destacaba a do meu amigo Antonio o da asesoría. Ben é certo que Antonio non buscaba o recoñecemento, e agachaba acotío este aprecio polo rapaz detrás dun constante reproche polo que el chamaba o seu pouco sangue; pois para o seu entender, Moncho era excesivamente tranquilo e calmoso fronte as ofensas do Fernando. 

-          Ese rapaz, que pouco sangue ten! Eu no canto del xa tería feito algo.
-        Non teña mágoa don Antonio! –dicíalle o Moncho –Rinse de min porque son diferente, pero eu ríome de eles porque son todos iguais.

Antonio, o da asesoría, era un home tranquilo, pero xa sabe don Manoel aquilo que din de que “da auga maina líbreme o ceo que da auga brava líbrome eu”, e eu sempre andaba nun XX de que perdera a paciencia con Fernando e as cousas marcharan fora do rego! Ata que un fausto día que resoa no meu recordo como os versos do gran Homero, entra pola porta da taberna do Mincha o Cabesaghrande, cunha aparatosa vendaxe no dedo índice. Antonio, que xa sabemos que non lle tiña en moito aprezo, aproveita o incidente para intentar amolar: 

-          E logo Fernando? Que é iso que traes!
-          Manqueime coa ingletadora! –ao que o Moncho pregunta:
-          Coa que?
-          Ingletadora, “Mongo”!
-          E que cousa é unha ingletadora don Fernando?
-      Unha máquina para facer bispeis! –resposta o Fernando, engadindo retranqueiro –“Mongo”, ti non controlas moito de carpintería, non si?
-          Eu non! Pero parece que vostede tampouco é que controle moito se a tal ingletadora púxolle o dedo así!

E mire que lle digo don Manoel! A mandíbula inferior do Cabesaghrande descolgouse da superior, deixando ver un espazo tan grande como a cova de Polifemo; a cara viroulle de color, e foi collendo por quendas cada un dos do arco da vella. Foi o final das chanzas do Fernando. E “dígocho Xan, enténdeme Pedro”, nunca ninguén máis atreveuse a facer a burla do Moncho. E cando, van xa alá uns anos, démoslle terra ao coitadiño, no cemiterio estaban todos os parroquiáns da taberna do Mincha, con Fernando á cabeza.

Non te poñas fachendoso,
que cada un sabe o seu;
ves o lixo nos meus ollos,
non ves a tranca nos teus.


[1] Mentres, o médico, botánico e  zoólogo sueco Carl  Linnaeus no seu Systema Naturae editado no 1767, catalogou cinco "variedades" de especies humanas. Cada unha foi descrita como posuidora das seguintes características  fisionómicas:
1.        Americanus: vermello, colérico, xusto; negro, ergueito, cabelo groso;  obstinado, celoso, libre; pintándose con liñas vermellas; regulado por costumes.
2.        Europeanus: branco, sanguíneo; con abundante cabelo longo; ollos azuis; xentil, enxeñoso, inventivo; cuberto con vestimenta pechada; regulado por costumes.
3.        Asiaticus: amarelo, melancólico, teso; cabelo negro, ollos escuros; severo, arrogante, cobizoso; cuberto con vestimenta solta; regulado por opinións.
4.        Africanus: negro, flegmático, relaxado; negro, cabelo rizado; pel suave, nariz plano, beizos  inflamados; mulleres sen vergoña; glándulas  mamarias dan leite abundantemente; astuto, descoidado; se  unta graxa; regulado pola vontade.
5.        Monstrosus: non apareceron nas primeiras edicións do Systema Naturae. Este caixón de xastre, incluía ao  Homo feralis, home feroz de catro pés, mudo e peludo; o Juvenis lupinus hessensis, neno lobo de Hessen, criado por animais, o Juvenis hannoveranus, ou neno de Havelín, a Puella campanica nena salvaxe de  Champaña; o áxil pero débil de corazón  Homo monstrosus, o xigante de Patagonia, o anano dos Alpes, e  Khoikhoi ( Hottentot). Logo, no Amoenitates academicae (1763),  engadiu ao Homo anthropomorpha, o troglodita, o sátiro, a hidra e o fénix, incorrectamente identificado como criatura simiesca.

Ningún comentario:

Publicar un comentario