Se volvo a vista
atrás aos tempos da miña infancia me vexo paseando pola rúa do Príncipe agardando
que chegara a hora de entrar no cine. Se
volvo á miña adolescencia nunha daquelas tremendas colas que se formaban nas billeteiras.
E se o fago á miña xuventude estou no cine co meu Manoel.
O cinema era a mellor
forma de pasar as tardes de domingo. Un luxo alcanzable para as clases
populares, ás familias numerosas e a mocidade de dispoñibilidades económicas
limitadas. Una forma barata de viaxar a outras realidades menos grises, máis
abertas á modernidade, a liberdade. As salas de cinema, especialmente o "poleiro",
foron nun lugar crave de encontro social, especialmente para os mozos, e a
miúdo o único lugar onde se podía ter certo grao de intimidade. As salas ofrecían
un espazo cómodo e abrigado onde pasar varias horas. E se chovía —que daquela chovía
arreo— que mellor sitio para resgardarse do malhumor da meteoroloxía!
Nos tivemos moi
cedo a televisión na casa, que o meu primo era o xerente dunha importante cadea
de electrodomésticos de Barcelona, e nos conseguira un dos primeiros modelos a prezo
de fábrica. Pero aquilo non tiña comparación co cinema! Cousas de mérito había,
como Estudio 1 ou Historias para non durmir, e outras simplemente
divertidas como Bonanza ou O fuxitivo, pero sen a maxia da
escuridade da sala, o silencio e atención que provocan o acto crucial de suspensión
da incredulidade e forxan o vínculo emocional compartido.
Vostede non ía ao
cine don Paio? Entendo. Pouca cousa de interese chegaba á pantalla do “Marabillas”
e non hai cine a bordo daqueles bous de altura nos que navegaba. Pero para ver algunha
como Gilda si que se achegaría ata Vigo, non si? A famosa escena onde Rita
Hayworth quítase sensualmente unha longa luva negra marcou a ferro aos rapaces
—e non tan rapaces— dunha época. Aínda que a censura civil franquista aprobouna
inicialmente —disque por indicación do propio Franco— a presión da Igrexa Católica
e de toda a carcunda foi tan grande que chegaron organizar violentas protestas
á porta do Fraga.
Protestas que don
Isaac agradecía fondamente, porque a xente acudía en masa ao cinema esperando
presenciar un acto de inmoralidade que, en realidade, era máis unha cuestión de
actitude e suxestión que de espido explícito. Aínda que algunha xente moi
sabida e moi viaxada informaba a todo o que lle quería prestar atención que o
famoso baile da Hayworth en España estaba cortado, e que, para velo completo,
había que viaxar a Perpiñán.
Tan famoso en Vigo
como a luva de Rita Hayworth foron “as cachas de Gayarre". Que non
escoitou falar delas? Pero don Paio, onde estivo vostede nos anos sesenta?
Certo: no Gran Sol! Pois resulta que na película protagonizada por Alfredo
Kraus, hai unha escena na que se reflicte o tráxico momento da última actuación
de Julián Gayarre no Teatro Real de Madrid. Nela está a cantar a aria de "Je crois entendre encore" de Os Pescadores de Perlas cando ao
tentar alcanzar o Si natural agudo —froito da broncopneumonía que padecía— crebóuselle
a voz, por primeira vez en toda a súa carreira. Na película Kraus di: “non
podo; non podo cantar” e vaise cambaleando cara ás bambolinas, onde, ao ser
axudado polos tremoistas se lle sube o saio deixando ver as pernas do actor.
Ata onde subiu o
saio de Kraus? Ata as coxas ou ata ás nádegas? Nunha palabra: víronselle ou non
as cachas? Ao chamado daquela porfía os espectadores acudiron en masa ao cinema
tentando comprobar por se mesmos se se lle vían ou non as cachas a Gayarre.
Que ben o contas. Case que o recordo é meu....
ResponderEliminar